• +40761239654
  • Strada Nuferilor, nr. 50-58, Ap. B55, Sector 1, Bucuresti, Romania

aktuality

EkotoxInfo 03/2025

EkotoxInfo 03/2025

Oferim o selecție de informații importante în domeniul legislației UE privind substanțele chimice și produsele, precum și managementul substanțelor chimice.”

  1. Afacere Industrială Curată (26 februarie 2025, Bruxelles) 
  2. Noi norme pentru sporirea siguranței, sustenabilității și competitivității produselor pentru construcții
  3. Regulamentul privind produsele cosmetice – consultare publică
  4. Regulamentul CLP – Cerințe noi
    1. Cerințe privind stabilirea furnizorilor în temeiul Regulamentului CLP
    1. Obligațiile generale ale distribuitorilor
    1. Informații obligatorii despre pericole în reclame
    1. Cerințe privind vânzările la distanță în temeiul Regulamentului CLP
    1. Cerințe de etichetare digitală 
    1. Cerințe generale pentru etichetare
    1. Cerințe generale pentru stațiile de realimentare
    1. Noi clase de pericol în Regulamentul CLP actualizat
    1. Abordarea clasificării substanțelor complexe
    1. Estimări ale toxicității acute (ATE)
  5. „Managementul substanțelor chimice – REACH Conference 2025” va avea loc în Katowice, Polonia, în perioada 22-23 septembrie 2025.

–––––––––––––––––––––––––––-

Afacere Industrială Curată – Un plan pentru competitivitatea și decarbonizarea UE

Principalele elemente ale Clean Industrial Deal:

  • Creșterea cererii de produse curate
  • Finanțarea tranziției curate
  • Circularitate și acces la materiale 
  • Acționând la scară globală
  • Competențe și locuri de muncă de calitate

Site-ul de știri Ekotox: https://ekotox.ro/news/tranzactie-industriala-curata/
Site-ul web REACH Ekotox: https://ekotox.ro/reach/

Noi norme pentru creșterea siguranței, sustenabilității și competitivității produselor pentru construcții

Regulamentul UE 2024/3110 revizuit introduce mai multe obiective cruciale:

Marcajul CE și performanța de mediu

În conformitate cu noul regulament, marcajul CE cuprinde acum atât performanțele tehnice, cât și cele de mediu, aliniindu-se la cerințele actualizate de siguranță și durabilitate. Producătorii sunt obligați să justifice afirmațiile de mediu și să le reflecte în pașaportul digital al produsului (DPP).

Declarație de performanță și conformitate (DoPC)

Conformitatea impune ca declarațiile de performanță și conformitate să includă date de mediu, cum ar fi impactul climatic și specificațiile tehnice. Aceste informații trebuie verificate și puse la dispoziția autorităților de reglementare prin intermediul DPP. Până la elaborarea de noi standarde, metodologiile și standardele existente rămân acceptabile.

Pașapoarte digitale pentru produse (DPP)

O inovație notabilă este introducerea pașapoartelor digitale ale produselor, care servesc ca depozite digitale ale specificațiilor produselor și ale datelor de mediu. Acest lucru facilitează accesul la informații pentru autoritățile de reglementare și utilizatorii produselor, cum ar fi arhitecții și constructorii.

Site-ul de știri Ekotox: https://ekotox.ro/news/ue-introduce-noi-norme-pentru-a-spori-siguranta-sustenabilitatea-si-competitivitatea-produselor-pentru-constructii/

Regulamentul privind produsele cosmetice – consultare publică   

Comisia Europeană a lansat procesul de evaluare a Regulamentului privind produsele cosmetice, care se desfășoară ca parte a programului REFIT privind adecvarea și performanța în materie de reglementare. Rezultatul evaluării este de a indica ce elemente și domenii ale regulamentului funcționează bine și care trebuie modificate și adaptate la modificările legate de Pactul verde sau de transformarea digitală și verde, precum și dacă conținutul actual al regulamentului își îndeplinește rolul.

Consultarea publică va dura 4 săptămâni, până la 21 martie 2025.  
Site-ul de știri Ekotox: https://ekotox.ro/news/regulamentul-privind-produsele-cosmetice-consultare-publica/

Regulamentul CLP – Cerințe noi 

  1. Abordarea clasificării substanțelor complexe
    https://ekotox.ro/abordarea-clasificarii-substantelor-complexe/

„Managementul substanțelor chimice – Conferința REACH 2025”

Katowice, Polonia, 22 – 23 septembrie 2025.

Ce am luat acasă de la conferința REACH 2024:

* Toată lumea așteaptă o direcție în cadrul noii Comisii – managementul substanțelor chimice devine o problemă interdisciplinară reglementată de diferite domenii ale legislației UE – ca o erupție din aburul cețos al unui vulcan ascuns

* Simplificarea promisă de orientările politice 2024-2029 ar putea fi probabil posibilă, dar „optimizarea” ar putea funcționa mai bine. Optimizarea va necesita multe discuții, date/informații și dorința de a face compromisuri

* Cele mai frecvent utilizate cuvinte „incertitudine” și „competitivitate”

* Substanțele care prezintă motive de îngrijorare deosebită (SVHC) vor fi extinse pentru a include „substanțe care prezintă motive de îngrijorare ridicată” = substanțe care prezintă motive de îngrijorare < SoC-uri… și că „calul” va fi gestionat de diferite grupuri/legislații și în scopuri diferite…

* REACH 2.0 necesar pentru toată lumea, așteptările sunt mari, nu este clar ce va fi în el – nevoia de viteză

* Povestea PFAS devine dificil de înțeles și de urmărit. Se pare că resursele deja utilizate nu sunt suficiente și vor fi necesare mult mai multe, dar este bine direcționat și se dezvoltă în direcția corectă?

* Toți jucătorii încearcă să se organizeze pentru a face față mai bine provocărilor schimbărilor rapide care urmează. 1S1A este una dintre piesele foarte importante ale mozaicului

* Reglementarea bateriilor urmărește să controleze toate aspectele unui singur grup de produse. Este foarte ambițios. Poate în direcția corectă. Dar, după cum am auzit, pierdem competitivitate, investiții, dinamism…

Noul regulament PPWR și potențialele restricții privind utilizarea substanțelor.

Noul regulament PPWR și potențialele restricții privind utilizarea substanțelor.

La 11.02.2025 a intrat în vigoare un nou regulament privind ambalajele și deșeurile de ambalaje (PPWR). Scopul său este de a reduce deșeurile și de a promova o economie circulară.

Noul act juridic introduce:

  • reciclabilitatea obligatorie a ambalajelor;
  • minimizarea complexității ambalajelor;
  • minimizarea conținutului de substanțe periculoase;
  • îmbunătățirea reutilizării;
  • conținutul obligatoriu de reciclare din materialele plastice;
  • armonizarea semnalizării.

Regulamentul introduce noi obligații pentru antreprenori, dar stabilește și noi sarcini pentru Agenția Europeană pentru Produse Chimice. ECHA va fi responsabilă de pregătirea testelor pentru identificarea substanțelor din ambalaje care afectează siguranța ambalajelor și îngreunează reutilizarea sau reciclarea acestora. Rezultatele acestor teste urmează să fie trimise Comisiei Europene până la 09.2026. Pe baza rezultatelor raportului, Comisia Europeană urmează să ia în considerare utilizarea acestor substanțe în ambalaje prin introducerea de restricții în regulamentul REACH.

Restricțiile privind utilizarea substanțelor în ambalaje vor afecta direct industria. De asemenea, pot afecta disponibilitatea anumitor ambalaje și căutarea alternativelor.

https://echa.europa.eu/pl/-/echa-takes-on-new-role-to-improve-safety-of-packaging-materials

NOI CLASE DE PERICOL CLP ÎNCEPÂND CU MAI 2025

NOI CLASE DE PERICOL CLP ÎNCEPÂND CU MAI 2025

Regulamentul delegat (UE) 2023/707 al Comisiei din 19 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1272/2008 în ceea ce privește clasele de pericol și criteriile de clasificare, etichetare și ambalare a substanțelor și amestecurilor, introduce noi clase de pericol, cum ar fi perturbatorii endocrini (DE). Regulamentul este în vigoare din aprilie 2023 și a fost încorporat ca parte integrantă a regulamentului CLP în noiembrie 2024.

Toate substanțele noi introduse pe piață, începând cu 1 mai 2025, trebuie să includă noi clase și să identifice pericolele asociate acestora. Prin urmare, domeniul de aplicare al datelor de înregistrare în REACH va crește, domeniul de aplicare al informațiilor furnizate în fișele cu date de securitate pentru noile substanțe se va schimba, iar etichetarea și ambalarea substanțelor chimice vor fi afectate.

Substanțele care se aflau pe piață înainte de această dată pot fi deja clasificate și etichetate în mod voluntar în conformitate cu noile cerințe. Cu toate acestea, antreprenorii au termen până în noiembrie 2026 pentru a se adapta la noile cerințe.

Tranzacție industrială curată

Tranzacție industrială curată

(26 februarie 2025, Bruxelles)

Un plan pentru competitivitatea și decarbonizarea UE

Președinta Ursula von der Leyen a declarat: „Europa nu este doar un continent al inovării industriale, ci și un continent al producției industriale. Cu toate acestea, cererea de produse curate a încetinit, iar unele investiții s-au mutat în alte regiuni. Știm că încă se află prea multe obstacole în calea întreprinderilor noastre europene, de la prețuri ridicate la energie până la povara excesivă de reglementare. Acordul pentru o industrie curată este de a tăia legăturile care încă ne țin companiile pe loc și de a face un caz de afaceri clar pentru Europa.”

De asemenea, Comisia ia măsuri pentru a eficientiza mediul nostru de reglementare, reducând în același timp obstacolele birocratice pentru întreprinderi. Măsurile de astăzi sunt rezultatul colaborării active cu liderii din industrie, partenerii sociali și societatea civilă în contextul Declarației de la Anvers pentru un acord industrial european și al dialogurilor Comisiei Europene privind o tranziție curată.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/ip_25_550

Principalele elemente ale acordului pentru o industrie curată

Energie accesibilă

Energia accesibilă este fundamentul competitivității. Pentru a reduce facturile la energie pentru industrii, întreprinderi și gospodării, promovând în același timp tranziția către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon, Comisia a adoptat Planul de acțiune pentru energie la prețuri accesibile pentru:

  • accelerarea implementării energiei curate, accelerând electrificarea
  • finalizarea pieței interne a energiei cu interconexiuni fizice
  • să utilizeze energia mai eficient și să reducă dependența de combustibilii fosili importați.

Creșterea cererii de produse curate

Legea privind accelerarea decarbonizării industriale va crește cererea de produse curate fabricate în UE, prin introducerea criteriilor de durabilitate, reziliență și „fabricat în Europa” în achizițiile publice și private. 

De asemenea, Comisia va revizui cadrul privind achizițiile publice în 2026 pentru a introduce criterii de durabilitate, reziliență și preferințe europene în achizițiile publice pentru sectoarele strategice.

Finanțarea tranziției curate

Acordul privind o industrie curată va mobiliza peste 100 de miliarde EUR pentru a sprijini producția curată fabricată în UE. Comisia:

  • adoptarea unui nou cadru privind ajutoarele de stat pentru o industrie curată pentru a accelera aprobarea ajutoarelor de stat pentru introducerea energiei regenerabile, decarbonizarea industriei și asigurarea unei capacități suficiente de producție a tehnologiilor curate
  • consolidarea Fondului pentru inovare și propunerea unei bănci de decarbonizare industrială, care vizează o finanțare de 100 de miliarde EUR, pe baza fondurilor disponibile în Fondul pentru inovare, a veniturilor suplimentare rezultate din părți ale ETS, precum și a revizuirii InvestEU 
  • lansează o cerere specifică în cadrul programului Orizont Europa pentru a stimula cercetarea și inovarea în aceste domenii
  • modificarea Regulamentului InvestEU pentru a crește cuantumul garanțiilor financiare pe care InvestEU le poate oferi pentru a sprijini investițiile. La rândul său, aceasta va mobiliza până la 50 de miliarde EUR pentru implementarea tehnologiilor curate, a mobilității curate și a reducerii deșeurilor.

Circularitate și acces la materiale

Materiile prime critice sunt esențiale pentru industria noastră. UE trebuie să asigure accesul la astfel de materiale și să reducă dependența de furnizorii nefiabili. Integrarea circularității în strategia noastră de decarbonizare este esențială pentru a valorifica la maximum resursele limitate ale UE. Comisia:

  • instituirea unui mecanism care să permită întreprinderilor europene să se reunească și să își agrege cererea de materii prime critice
  • va crea un centru al UE pentru materii prime critice pentru a achiziționa în comun materii prime în numele companiilor interesate, ceea ce va crea economii de scară și va oferi mai multe pârghii pentru a negocia prețuri și condiții mai bune
  • adoptă o lege privind economia circulară în 2026 pentru a accelera tranziția circulară și pentru a se asigura că materialele rare sunt utilizate și reutilizate în mod eficient, pentru a reduce dependențele noastre globale și pentru a crea locuri de muncă de înaltă calitate. Obiectivul este ca 24% din materiale să fie circulare până în 2030.

Acționând la scară globală

UE are nevoie de parteneri globali de încredere mai mult ca niciodată. Pe lângă acordurile comerciale în curs și noile acorduri, Comisia are ca scop:

  • lansarea primelor parteneriate pentru comerț și investiții curate pentru a diversifica lanțurile de aprovizionare și a încheia acorduri reciproc avantajoase
  • asigurarea siguranței și rezilienței economice a industriei UE, în fața concurenței globale și a incertitudinilor geopolitice, printr-o serie de instrumente de apărare comercială și de altă natură
  • simplificarea și consolidarea mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon, instrumentul UE pentru a stabili un preț echitabil pentru carbonul emis în timpul producției de bunuri cu emisii ridicate de dioxid de carbon.

Competențe și locuri de muncă de calitate

Forța de muncă a UE trebuie să aibă competențele necesare pentru a sprijini tranziția către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon, inclusiv competențe în domeniul tehnologiilor curate, al digitalizării și al antreprenoriatului. 

Comisia va înființa o uniune a competențelor care investește în lucrători, dezvoltă competențe și creează locuri de muncă de calitate. 

Erasmus+ va consolida programele de educație și formare pentru a dezvolta o forță de muncă calificată și adaptabilă și pentru a aborda deficitul de competențe în sectoare-cheie, cu o finanțare de până la 90 de milioane EUR.

Acordul privind industria curată se va concentra, de asemenea, pe factorii orizontali necesari pentru o economie competitivă: 

  • reducerea birocrației, 
  • exploatarea deplină a amplorii pieței unice; 
  • promovarea locurilor de muncă de calitate;
  • o mai bună coordonare a politicilor la nivelul UE și la nivel național.

https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/clean-industrial-deal_en

Paginile web Ekotox privind managementul substanțelor chimice: https://ekotox.ro/managementul-chimic-managementul-riscului-in-timpul-productiei/

Regulamentul privind produsele cosmetice – Consultare publică

Regulamentul privind produsele cosmetice – Consultare publică

Comisia Europeană a lansat procesul de evaluare a Regulamentului privind produsele cosmetice, care se desfășoară ca parte a programului REFIT privind adecvarea și performanța în materie de reglementare. Rezultatul evaluării este de a indica ce elemente și domenii ale regulamentului funcționează bine și care trebuie modificate și adaptate la modificările legate de Pactul verde sau de transformarea digitală și verde, precum și dacă conținutul actual al regulamentului își îndeplinește rolul.

Domeniile acestei evaluări sunt legate de:

  • domeniul de aplicare al regulamentului;
  • corectitudinea definițiilor conținute în text;
  • evaluarea riscurilor ingredientelor cu risc potențial mai ridicat și aplicarea unei abordări generale a riscului;
  • etichetarea produselor cosmetice;
  • posibilitatea de a reduce sarcinile administrative și de a simplifica reglementările;
  • coerența cu alte reglementări, inclusiv REACH și CLP;
  • comerțul internațional și competitivitatea industriei.

Consultarea publică va dura 4 săptămâni până la 21 martie 2025 și se va încheia cu publicarea raportului final, care va indica dacă este necesară o modificare a conținutului Regulamentului privind produsele cosmetice. În cazul în care rezultatele indică necesitatea unei schimbări, Comisia Europeană va proceda la revizuirea conținutului Regulamentului privind produsele cosmetice.

Evaluarea actuală este prima revizuire completă a Regulamentului privind produsele cosmetice din 2013 și urmărește să indice dacă sunt necesare măsuri de siguranță suplimentare pentru a proteja oamenii de ingredientele potențial periculoase.

Statutul revizuirii Regulamentului privind produsele cosmetice:

Amintim că proiectul de revizuire a Regulamentului privind produsele cosmetice a fost deja discutat din 2022, iar finalizarea proiectului ar fi trebuit să aibă loc în 2024, dar Comisia a decis să suspende lucrările de revizuire a regulamentului, iar în octombrie 2024 a lansat procesul de evaluare în cadrul programului REFIT,  care se așteaptă să se încheie în 2026. Numai după rezultatele acestei evaluări, Comisia va decide dacă să reia procesul de modificare a conținutului Regulamentului privind produsele cosmetice.

Link către consultarea publică: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14433-Regulamentul-privind-produsele-cosmetice-evaluare_ro

Link către paginile web Ekotox Cosmetics: https://ekotox.ro/despre-firma/noi-oferim/produse-cosmetice/

Programul de control al substanțelor chimice 2025

Programul de control al substanțelor chimice 2025

Forumul identifică inițiativele cheie legate de siguranța consumatorilor și conformitatea cu substanțele chimice. Aceste inițiative sunt direct legate de programul de control și de supravegherea chimică în 2025. Prioritățile dezvoltate de Forum se concentrează pe următoarele domenii: controlul transportului de substanțe chimice la frontieră, monitorizarea vânzării de produse online, precum și asigurarea respectării cerințelor de clasificare și etichetare a produselor.

De pe agenda reuniunii Forumului, care a avut loc în ultimul trimestru al anului 2024, se pot rezuma proiectele și inițiativele planificate în vigoare în 2025.

Programul de control al amestecurilor periculoase (REF-14)

Scopul controlului clasificării și etichetării amestecurilor periculoase este de a proteja sănătatea umană. Ca parte a proiectului, produsele de consum disponibile în mod obișnuit pe piață vor fi inspectate, în special:

  • Produse cu nicotină, cum ar fi țigările electronice, care conțin substanțe toxice;
  • Odorizante, care conțin substanțe sensibilizante și iritante;
  • Alte produse de consum despre care se știe că conțin ingrediente periculoase.

Inspectorii vor verifica dacă furnizorii de produse respectă obligațiile care decurg din CLP, inclusiv: etichetarea corectă, clasificarea corectă a produsului sau utilizarea elementelor de protecție a copilului. Totodată, fișele cu date de securitate și notificările de produse către centrele de toxicomanie vor fi verificate pentru aceste produse.

În legătură cu proiectul REF-14 dezvoltat, Forumul va pregăti programe de instruire pentru inspectori. Materialele de instruire se vor concentra pe aspectele tehnice ale clasificării și etichetării substanțelor și amestecurilor periculoase. Programul de instruire va include un modul de explicare a funcționării principiilor de punte în determinarea clasificării unui produs.

Controlul produselor biocide (BEF-3)

Din ianuarie 2025, va fi lansat un program de control al produselor biocide, care se va concentra pe:

  • Verificarea caracteristicilor produsului biocid;
  • Verificarea corectitudinii marcării și etichetării produsului;
  • Asigurarea conformității cu Regulamentul privind produsele biocide, inclusiv controalele privind autorizațiile.

Inspectorii vor verifica dacă informațiile de pe etichetă corespund informațiilor aprobate în autorizație, precum și dacă sunt în concordanță cu testele și caracteristicile produsului. În același timp, inspectorii pot verifica corectitudinea fișelor cu date de securitate pentru un produs biocid. Inspecțiile sunt programate pentru 2025, iar rapoartele cu rezultatele urmează să fie publicate în 2026.

Notificare Poison Center

Inspecțiile încep din ianuarie 2025 și vor dura următoarele 6 luni. Inspectorii vor verifica dacă toți operatorii au notificat amestecuri periculoase în NCP, iar notificările acoperă țările în care produsul este introdus pe piață. Inspectorii pot verifica, de asemenea, fișa cu date de securitate și eticheta produsului periculos.

Inspecții ale produselor vândute online (REF-13)

La începutul anului 2025, vor începe și inspecțiile produselor vândute online. Inspecțiile se vor concentra în special pe produsele care conțin substanțe restricționate în temeiul REACH, POP și RoHS. Va fi verificată obligația de a include toate informațiile solicitate în temeiul Regulamentului CLP în notificarea online.

Verificarea atribuțiilor reprezentantului unic

Forumul a convenit că următorul proiect se va concentra doar pe reprezentanți și va verifica dacă aceștia își respectă obligațiile privind înregistrarea substanțelor importate și a substanțelor prezente în amestecuri. Pe lângă identificarea operatorilor și obligațiile de înregistrare ale acestora, inspectorii vor verifica dacă tonajul substanței este înregistrat corect, dacă notificarea conține suficiente date informative și dacă reprezentanții respectă obligațiile legate de pregătirea și deținerea fișelor cu date de securitate.

Pregătirea concluziilor din proiectele implementate

Pe lângă lansarea de noi proiecte, Forumul lucrează la concluziile rezultate din proiectele realizate în anii precedenți. Analiza rezultatelor se referă, de exemplu: testarea prezenței substanțelor restricționate în produsele cosmetice sau analiza corectitudinii conținutului fișelor cu date de securitate.

Forumul pentru asigurarea respectării legislației lucrează în mod constant pentru a menține siguranța produselor chimice în Europa. În martie 2025, este planificată o altă întâlnire a grupurilor de lucru pentru a discuta progresul proiectelor în derulare, precum și desemnarea altora noi, care se vor reflecta direct în inspecțiile produselor chimice.

https://echa.europa.eu/about-us/who-we-are/enforcement-forum/meetings-of-the-forum/2025

UE introduce noi norme pentru a spori siguranța, sustenabilitatea și competitivitatea produselor pentru construcții

UE introduce noi norme pentru a spori siguranța, sustenabilitatea și competitivitatea produselor pentru construcții

 Regulamentul (UE) 2024/3110 privind produsele pentru construcții introduce actualizări semnificative ale marcării produselor pentru construcții în Uniunea Europeană, punând accentul pe sustenabilitate, digitalizare și transparență sporită.

Regulamentul revizuit introduce mai multe obiective esențiale:

Marcajul CE și performanța de mediu

În conformitate cu noul regulament, marcajul CE cuprinde acum atât performanțele tehnice, cât și cele de mediu, aliniindu-se la cerințele actualizate de siguranță și durabilitate. Producătorii sunt obligați să justifice afirmațiile de mediu și să le reflecte în pașaportul digital al produsului (DPP).

Declarație de performanță și conformitate (DoPC)

Conformitatea impune ca declarațiile de performanță și conformitate să includă date de mediu, cum ar fi impactul climatic și specificațiile tehnice. Aceste informații trebuie verificate și puse la dispoziția autorităților de reglementare prin intermediul DPP. Până la elaborarea de noi standarde, metodologiile și standardele existente rămân acceptabile.

Pașapoarte digitale pentru produse (DPP)

O inovație notabilă este introducerea pașapoartelor digitale ale produselor, care servesc ca depozite digitale ale specificațiilor produselor și ale datelor de mediu. Acest lucru facilitează accesul la informații pentru autoritățile de reglementare și utilizatorii produselor, cum ar fi arhitecții și constructorii.

Calendarul de implementare

Regulamentul a intrat în vigoare la 7 ianuarie 2025. Majoritatea prevederilor se vor aplica de la 8 ianuarie 2026, articolele și anexele specifice devenind aplicabile de la 7 ianuarie 2025, iar altele de la 8 ianuarie 2027.

Aceste modificări au ca scop armonizarea regulilor de comercializare a produselor de construcții în Uniunea Europeană, promovând sustenabilitatea, inovația și transparența în sector.

Despre Regulamentul UE 2024/3110

Domeniul de aplicare

Regulamentul se aplică tuturor produselor de construcții destinate încorporarii permanente în clădiri și infrastructură din Spațiul Economic European (SEE). Acesta acoperă:

  • Produse structurale (de exemplu, oțel, beton, cherestea)
  • Materiale izolatoare
  • Sisteme de acoperișuri și placări
  • Instalații sanitare și componente electrice

Cerințe produs

În conformitate cu CPR 2024/3110, produsele pentru construcții trebuie să îndeplinească criterii stricte de performanță și siguranță pentru a asigura adecvarea lor pentru utilizare pe piața europeană. Aceste cerințe includ durabilitatea, rezistența mecanică, siguranța la incendiu, igiena, protecția sănătății și a mediului, eficiența energetică și utilizarea durabilă a resurselor. Producătorii trebuie să efectueze teste amănunțite și să furnizeze documente care să verifice conformitatea cu aceste cerințe esențiale înainte de a introduce produsele pe piață.

Baza de conformitate poate include, printre altele:

  • utilizarea unor materiale specifice care pot fi specificate și în ceea ce privește compoziția lor chimică;
  • siguranța în timpul transportului, instalării, întreținerii, utilizării, demontării și tratării la sfârșitul ciclului de viață, inclusiv reutilizarea și reciclarea – se aplică atât profesioniștilor, cât și neprofesioniștilor;
  • aspectul produselor, cum ar fi proiectarea, fabricarea și ambalarea, pentru a aborda riscurile inerente de siguranță, cum ar fi riscurile chimice cauzate de scurgeri sau levigiere, pe tot parcursul ciclului lor de viață, în conformitate cu practicile de ultimă generație și în conformitate cu legislația relevantă a Uniunii

Link ECHA privind Regulamentul 2024/3110: Regulamentul (UE) 2024/3110 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2024 de stabilire a normelor armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcții și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 305/2011 (Text cu relevanță pentru SEE)

Pagina web Ekotox despre managementul substanțelor chimice: https://ekotox.ro/managementul-chimic-managementul-riscului-in-timpul-productiei/

Pagina web Ekotox pe REACH: https://ekotox.ro/reach/

Raportul celui de-al doilea atelier despre baterii Eurometalux 2024

Raportul celui de-al doilea atelier despre baterii Eurometalux 2024

Raportul final al celui de-al doilea atelier al Grupului de schimb și consolidare a capacităților Eurometaux privind materialele pentru baterii (ECaBaM) este acum publicat pe portalul REACH Metals al Eurometaux.

Atelierul a avut loc în perioada 28-29 octombrie 2024, găzduit de ECHA.

Evenimentul a oferit oportunitatea de a colabora cu părțile interesate din industria bateriilor. Principalele puncte importante au fost discuțiile privind identificarea substanțelor care prezintă motive de îngrijorare, elementele care trebuie luate în considerare pentru gestionarea potențialelor riscuri, strategiile de deșeuri și reciclare și aspectele socioeconomice.


Pagina web a Raportului Eurometaux: https://www.reach-metals.eu/uploads/pdf/Batteries/20241202%2520Final%2520Report%2520ECaBaM%25202%2520.pdf

Eurometaux ECaBaM (Grupul de schimb și consolidare a capacităților privind materialele pentru baterii): https://www.reach-metals.eu/batteries/ecabam-exchange-capacity-building-group-on-battery-materials

Paginile web Ekotox Chemicals Management: https://ekotox.ro/managementul-chimic-managementul-riscului-in-timpul-productiei/

40 de substanțe chimice periculoase adăugate la Regulamentul UE privind consimțământul prealabil în cunoștință de cauză (PIC): exportatorii trebuie să notifice autoritățile înainte de martie 2025

40 de substanțe chimice periculoase adăugate la Regulamentul UE privind consimțământul prealabil în cunoștință de cauză (PIC): exportatorii trebuie să notifice autoritățile înainte de martie 2025

ECHA/NR/25/01

Helsinki, 7 ianuarie 2025 – Agenția Europeană pentru Produse Chimice (ECHA) a anunțat o actualizare majoră a Regulamentului UE privind consimțământul prealabil în cunoștință de cauză (PIC), adăugând încă 40 de substanțe chimice periculoase în anexa I. Această mișcare solicită exportatorilor să notifice autoritățile cu privire la intenția lor de a exporta aceste substanțe chimice, cerința  intrând în vigoare la 1 martie 2025.

Substanțele chimice nou adăugate, care fac acum parte din regulament,  includ 35 de pesticide și 5 substanțe chimice industriale. Cele mai proeminente substanțe includ abamectina, difenacoum, fenpropimorf, dimetomorf, triadimenol și penflufen.

Din martie, exportatorii UE vor trebui să-și declare intenția de a exporta aceste substanțe chimice în țări terțe înainte de expediere. În majoritatea cazurilor, va fi necesar și consimțământul explicit al țării importatoare. În plus, pentru cianamidă și warfarină,  consimțământul explicit va fi acum necesar în plus față de notificarea standard.

Un subgrup de substanțe perfluoroalchilice (PFAS), inclusiv  acid perfluorohexan sulfonic (PFHxS),  a fost, de asemenea, adăugat la anexa V, care conține substanțe chimice interzise pentru export din UE.

Actualizarea reflectă angajamentul UE de a controla substanțele chimice periculoase în comerțul internațional și de a proteja sănătatea mondială și mediul. Instrumentul ePIC al  ECHA a fost actualizat pentru a ajuta exportatorii să îndeplinească noile cerințe.

Az ECHA weboldala: https://echa.europa.eu/-/40-hazardous-chemicals-added-to-pic-exporters-can-start-notifying-authorities-now

Managementul chimic: https://ekotox.ro/managementul-chimic-managementul-riscului-in-timpul-productiei/

ECHA va adăuga șase substanțe care prezintă motive de îngrijorare deosebită în ianuarie 2025 pe lista substanțelor candidate

ECHA va adăuga șase substanțe care prezintă motive de îngrijorare deosebită în ianuarie 2025 pe lista substanțelor candidate

ECHA/NR/24/38

Lista UE REACH candidate va fi extinsă cu 6 substanțe:

  • Octametiltrisiloxan (EC 203-497-4, CAS 107-51-7)
  • Fosforotioat de O,O,O-trifenil (EC 209-909-9, CAS 597-82-0)
  • Masa de reacție a: trifeniltiofosfat și derivați de fenil butilați terțiari (EC 421-820-9, CAS 192268-65-8)
  • Perfluamină (EC 206-420-2, CAS 338-83-0)
  • Fosfit de tris(4-nonilfenil, ramificat și liniar)
  • Acid hexanoic 6-[(C10-C13)-alchil-(ramificat, nesaturat)-2,5-dioxopirrolidin-1-il] ( EC 701-118-1, CAS 2156592-54-8)

Obligații legale și consecințe pentru companii

Adăugarea la lista de substanțe candidate impune noi obligații legale întreprinderilor în temeiul regulamentului REACH:

  • Cerințe de informare: Dacă un articol conține SVHC din lista substanțelor candidate la o concentrație mai mare de 0,1% (greutate la greutate), furnizorii trebuie să informeze clienții și consumatorii cu privire la practicile de utilizare sigură. Consumatorii au dreptul de a se interesa de prezența SVHC în produse.
  • SCIP: În conformitate cu Directiva-cadru privind deșeurile, companiile trebuie să notifice ECHA dacă articolele lor conțin SVHC la concentrații mai mari de 0,1%. Aceste informații sunt apoi adăugate în baza de date SCIP (Substances of Concern in Products) a ECHA, asigurând trasabilitatea.
  • Notificarea către ECHA: Importatorii și producătorii de articole trebuie să notifice ECHA dacă produsele lor conțin SVHC în termen de șase luni de la includerea sa pe listă.
  • Actualizări ale fișei cu date de securitate (FDS): furnizorii din UE și SEE trebuie să actualizeze FDS pentru orice produs care conține substanțe din lista substanțelor candidate, fie în formă pură, fie în amestecuri.

În plus, produsele care conțin SVHC nu sunt eligibile pentru eticheta ecologică a UE, care promovează produsele cu impact redus asupra mediului.

Paginile web Ekotox EU REACH: https://ekotox.eu/reach-regulation/

Paginile web Ekotox Chemicals Management: https://ekotox.ro/managementul-chimic-managementul-riscului-in-timpul-productiei/