Clasificarea substantelor Clasificarea amestecurilor Identificarea substanței Etichete – CLP Regulamentul CLP REACH + CLP screening CLP – ATP (Adaptare la progresul științific și tehnic)
CENTRUL EKOTOX S.R.L. oferă servicii de consultanță pentru managementul substanțelor chimice – substanțe chimice, amestecuri, produse, obiecte.
Servicii CLP – clasificarea și etichetarea substanțelor și amestecurilor, notificări ECHA, fișe cu date de securitate, suport în îndeplinirea cerințelor legislative pentru vânzări online (magazin online), coduri UFI, înregistrarea produselor în sistemul ECHA și în țările membre UE și alte servicii pentru îndeplinirea obligațiile producătorilor, importatorilor, distribuitorilor și utilizatorilor din aval.
Contact: e-mail: ekotox(at)ekotox.ro
Regulamentul CLP
Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului (CE) Nr. 1272/2008 din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor și amestecurilor, privind modificarea și abrogarea Directivelor 67/548/CEE și 1999/45/ CE și cu privire la modificarea Regulamentului (CE) Nr. 1907/2006 au intrat în vigoare la 20 ianuarie 2009 în toate statele membre UE. Este cunoscut sub abrevierea „CLP”.
Regulamentul CLP se bazează pe Sistemul Global Armonizat privind clasificarea și etichetarea substanțelor chimice (GHS).
CLP este obligatoriu din punct de vedere juridic în toate statele membre ale UE și se aplică direct în toate sectoarele industriale. Aceasta cere tuturor producătorilor, importatorilor și utilizatorilor din aval de substanțe și amestecuri să le clasifice în conformitate cu reguli armonizate, să le eticheteze și să le ambaleze în conformitate cu proprietățile lor periculoase înainte de a intra pe piață.
Versiunea consolidată a regulamentului CLP
Versiunea consolidată a Regulamentului (CE) nr. 1272/2008 (Regulamentul CLP) include toate modificările și corecțiile aduse Regulamentului CLP până la data indicată în antetul primei pagini a Regulamentului. Versiunea consolidată a Regulamentului CLP nu conține comentarii. Acestea pot fi găsite în textul original al Regulamentului CLP. Formularea publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie din punct de vedere juridic.
Clasificarea și etichetarea armonizată a substanțelor periculoase sunt ajustate utilizând așa-numita „Adaptare la progresul tehnic (ATP)” adoptată de Comisia Europeană pe baza recomandărilor Comisiei de Evaluare a Riscurilor (RAC) anual. Modificări și modificări ulterioare la textul legislativ al Regulamentului CLP pot fi, de asemenea, adoptate sub forma unui ATP.
Clasificarea și etichetarea armonizată pentru anumite substanțe periculoase sunt prezentate în tabelele 3.1 și 3.2 din anexa VI și, de asemenea, în așa-numitul „Inventar C&L” de pe site-ul web al Agenției Europene pentru Produse Chimice.
https://echa.europa.eu/information-on-chemicals/cl-inventory-database
Poison centres
Comisia Europeană a adoptat Regulamentul Delegat al Comisiei (UE) 2020/11, prin care a completat regulamentul CLP prin mutarea termenului pentru prima transmitere a informațiilor armonizate la regulamentul de toxicologie (art.1012) din 2021 pentru amestecurile destinate uzului consumatorilor.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R0011&qid=1585666628812&from=EN
Cerințele pentru informații armonizate privind amestecurile periculoase diferă de notificările cerute acum de autoritățile naționale ale statelor membre UE. Este deci necesar să se înceapă soluționarea sistematică a noilor obligații – să se facă un inventar al datelor solicitate și disponibile, să se identifice informațiile lipsă și modalitatea de obținere a acesteia astfel încât să fie în conformitate cu Cr. VIII P.
Indiferent de locul în care se află o companie în lanțul de aprovizionare, obligația de raportare este determinată de utilizarea finală a amestecului. Furnizorul, care se află la începutul lanțului de aprovizionare, ar trebui să ofere informații cât mai curând posibil utilizatorilor din aval care sunt aproape de uzul consumatorilor, astfel încât aceștia să poată procesa legalitatea legală, astfel încât să poată corecta.
În scopul notificării, pe site-ul web al ECHA (portalul de svendere ECHA) a fost pus la dispoziție un portal online pentru transmiterea informațiilor. Companiile pot folosi acest instrument pentru a-și anunța produsele. Cu toate acestea, este și adevărat că companiile nu sunt obligate să utilizeze exclusiv acest sistem.
Software-ul CHEMDOX oferă o soluție IT cuprinzătoare pentru UFI și traducerea informațiilor, oferind astfel o soluție foarte rentabilă pentru utilizatorii săi.
ECHA recomandă 5 pași pentru îndeplinirea obligațiilor de notificare:
- Începeți pregătirea și aflați care state membre acceptă notificarea armonizată și care va necesita transmiterea individuală sau o combinație a ambelor;
- Efectuează analiza stării și identificarea informațiilor lipsă;
- Acționează activ, dacă este necesar, creează grupuri de lucru, comunică, monitorizează evoluțiile curente;
- Investește în comunicarea lanțului de aprovizionare;
- Determinați care instrument este cel mai potrivit pentru pregătirea și executarea notificărilor.
Codurile UFI
Codul UFI este un identificator unic, un cod alfanumeric de 16 caractere care va fi obligatoriu pe eticheta produselor care contin un amestec periculos.
Pe lângă UFI, informații suplimentare despre amestecul periculos și produsele aferente trebuie furnizate instituțiilor naționale, cum ar fi centrele de toxicologie.
Astfel de informații sunt compoziția, denumirea comercială, culoarea, ambalajul, categoria de produs și informații toxicologice.
Scopul UFI este de a crea o legătură clară între informațiile furnizate și produsul introdus pe piață.
O condiție pentru atribuirea unui UFI este ca toate produsele care sunt etichetate și notificate cu același UFI trebuie să aibă aceeași compoziție a amestecului periculos.
Din 2021, etichetele și etichetele produselor vor prezenta un nou element de etichetare – un cod de 16 caractere numit Identificator unic de compoziție (UFI).
Așa-numita perioadă de tranziție pentru produsele deja introduse pe piață și notificate autorităților competente ale statelor membre înainte de 1/1/2021 este stabilită până la 1/1/2025 Din 2025, UFI va fi obligatoriu pe etichetele de toate produsele clasificate din cauza pericolelor pentru sănătate sau fizice.
Importatorii și utilizatorii din aval care introduc astfel de produse pe piață vor trebui să furnizeze informații specifice despre produse, inclusiv UFI, instituțiilor naționale desemnate unde vor introduce produsele pe piață.
Sistemul european de clasificare a produselor este recent introdus, care trebuie utilizat și în scopul raportării amestecurilor periculoase.