• +40761239654
  • Bucureşti Sectorul 1, Bulevardul AVIATORILOR, Nr. 33, Etaj 2 Romania

Materii Prime Critice

În ultimii ani, am observat din ce în ce mai multe progrese și dezvoltări ale inovațiilor tehnologice, pentru care este necesar să folosim din ce în ce mai multe elemente chimice, în special metale. În plus, tranziția ecologică, renunțarea la utilizarea combustibililor fosili, transformarea sistemelor energetice cu planul REPowerEU, interzicerea vânzării motoarelor cu ardere internă sau Pactul verde european înseamnă că cererea de metale de bază, componente pentru baterii și metale rare este în creștere. Având în vedere cele de mai sus, Uniunea Europeană a decis să își sporească capacitatea de monitorizare și atenuare a riscului de perturbări în vânzarea de materii prime critice.

LISTA MATERIILOR PRIME CRITICE

Din 2011, Comisia analizează materii prime individuale de mare importanță economică și vulnerabilitate ridicată la întreruperile aprovizionării și le clasifică drept materii prime critice. Dintre cele 34 de materii prime critice enumerate, 17 dintre ele sunt clasificate ca materii prime strategice. Această listă nu este finalizată, deoarece este revizuită și actualizată în mod regulat, în medie la fiecare 3 ani. Cele două metale din acest grup nu sunt clasificate ca critice, ci doar ca strategice. Acestea sunt: cupru și nichel. Producția lor globală este atât de diversificată încât nu provoacă un risc mare în aprovizionarea cu materii prime, dar utilizarea lor este esențială.

 Foto: Actul privind materiile prime critice – Consilium

În prezent, Europa este foarte dependentă de importurile de materii prime critice. Multe dintre ele au o singură sursă de materie primă utilizată în Europa. O mare parte din aprovizionarea cu materii prime este foarte concentrată și asigură 70-90% din cerere, provenind adesea dintr-o țară terță. Aceasta este o problemă uriașă la care trebuie să se lucreze.

LEGEA PRIVIND MATERIILE PRIME CRITICE

Ca răspuns la creșterea cererii și a riscului de disponibilitate a materiilor prime, în 2024, Uniunea Europeană a adoptat Legea europeană privind materiile prime critice, care urmărește:

  • creșterea și diversificarea aprovizionării cu materii prime critice în UE;
  • consolidarea circularității și reciclării materiilor prime critice;
  • sprijinirea cercetării și inovării privind înlocuitorii și economisirea materiilor prime critice.

Pentru a atinge acest lucru, au fost stabilite obiective ambițioase și s-a presupus că până în 2030:

  • 10 % din extracția materiilor prime critice urmează să provină din UE;
  • 40% din consumul anual trebuie să provină din prelucrare;
  • 25% provine din reciclare;
  • Aprovizionarea dintr-o țară nu trebuie să depășească 65 % din consumul anual al substanței.

Elemente-cheie rezultate din Regulamentul CRM:

  1. Introducerea achizițiilor comunitare de materii prime critice urmărește să reunească părțile interesate pe o singură platformă și să facă achiziții comune de către părțile interesate din Uniunea Europeană.
  2. Scurtarea procedurilor de autorizare pentru proiecte strategice la: 27 de luni pentru minerit și 15 luni pentru prelucrarea și reciclarea materiilor prime critice.
  3. Determinarea sprijinului financiar sub formă de calificare a proiectelor strategice pentru fonduri UE.
  4. Monitorizarea amenințărilor din lanțul de aprovizionare cu materii prime critice și a fluxurilor comerciale dintre UE și țările terțe.
  5. Păstrarea unui inventar al companiilor și proiectelor legate de materiile prime critice dintr-o anumită țară a UE.
  6. Stabilirea indicatorilor de extracție, prelucrare, reciclare și diversificare, prin implementarea planurilor naționale de economie circulară.
  7. Actualizarea listei de materii prime critice și strategice o dată la 3 ani.

Regulamentul publicat este doar o schiță a conceptului general de monitorizare a materiilor prime critice. Orientări mai detaliate și mai specifice vor fi publicate prin intermediul unor acte delegate sau de punere în aplicare, precum și prin orientări și ghiduri din partea Comisiei Europene.

Regulamentul – UE – 2024/1252 – RO – EUR-Lex

IMPACTUL ASUPRA INDUSTRIEI CHIMICE

Antreprenorii din industria chimică și din sectoarele strategice pot avea obligații suplimentare care decurg din punerea în aplicare a Regulamentului CRM. Acestea includ:

  1. Pregătirea unei analize de risc a lanțului de aprovizionare – din mai 2025, cel puțin o dată la 3 ani, companiile trebuie să efectueze o analiză de risc și vulnerabilitate la amenințări cu disponibilitatea materiilor prime utilizate. Evaluarea include: identificarea locurilor de minerit, procesare și reciclare CRM; analiza factorilor care perturbă aprovizionarea cu materii prime; evaluarea vulnerabilității. Obligația se aplică companiilor mari care au peste 500 de angajați și veniturile companiei depășesc 150 de milioane de euro.
  2. Creșterea nivelului de reciclare – până în mai 2025, statele membre ar trebui să adopte colectarea, sortarea și tratarea deșeurilor. Antreprenorii vor avea la dispoziție 2 ani pentru a implementa și asigura nivelul convenit de reciclare în produs.
  3. Etichetarea magneților permanenți – orice persoană care introduce pe piață produse care conțin magneți permanenți are următoarele obligații:
  4. etichetarea adecvată a produsului – din 2028
  5. și publicarea informațiilor despre conținutul unui magnet permanent pe site – din 2029

În plus, înainte de a introduce pe piață un produs care conține magneți permanenți, operatorii trebuie să se asigure că au respectat procedura de evaluare a conformității, că a fost întocmită o declarație de conformitate UE și că produsul poartă marcajul CE.

  • Calculul amprentei de carbon a materiei prime – antreprenorii sunt obligați să calculeze amprenta de mediu a materiilor prime critice introduse pe piață, care include: informații despre extracție, procesare, rafinare, reciclare și clasa de performanță de mediu.
Exemple de sectoare strategice afectate de cerințele Regulamentului privind materiile prime critice:

producția de baterii, mobilitatea electrică, producția și utilizarea hidrogenului, generarea de energie regenerabilă, transmiterea și stocarea datelor, robotică, aeronave, motoare de tracțiune, pompe de căldură, dispozitive electronice mobile, drone, lansatoare de rachete, sateliți, circuite integrate avansate și altele.

Pe lângă antreprenori, reprezentanții tuturor țărilor UE sunt implicați în implementarea principiilor CRM. Fiecare stat membru trebuie să elaboreze un program național pentru materiile prime critice și să colecteze informații privind: mijloacele de obținere a MCR și locurile în care se găsesc MCR pe teritoriul său. În plus, țările UE trebuie să colecteze date privind: proiectele CRM, principalele companii naționale care utilizează CRM și lanțurile de aprovizionare întregi. Activitățile naționale se vor concentra, de asemenea, pe stabilirea unei liste a instalațiilor de tratare a deșeurilor miniere și a autorizațiilor acordate, precum și pe monitorizarea conținutului, reciclarea și recuperarea materiilor prime din deșeuri.

Indiferent, companiile strategice  de tehnologie trebuie să-și coordoneze stocurile de materii prime critice și să se pregătească pentru riscurile asociate constrângerilor de resurse.

Mai multe informatii:

Punerea în aplicare a Actului legislativ UE privind materiile prime critice
Asigurarea aprovizionării Europei cu materii prime critice
Perspectiva globală a mineralelor critice 2024