În conformitate cu Regulamentul REACH (articolul 126), autoritățile statelor membre sunt responsabile pentru aplicarea Regulamentului REACH. Cu alte cuvinte, fiecare stat membru trebuie să stabilească (printre altele) sancțiunile care s-ar aplica încălcărilor prevederilor Regulamentului REACH și trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a asigura respectarea acestora. Sancțiunile stabilite trebuie să fie „eficiente, proporționale și disuasive”.
Rezultatele controlului inspecției
Un total de 67% dintre companiile auditate nu au respectat una sau mai multe prevederi ale regulamentelor REACH și CLP. Cele mai frecvente motive pentru neconformitate au fost: încălcarea preînregistrării (REACH, 8%), notificările către lista de clasificare și etichetare (CLP, 15%), stocarea insuficientă a informațiilor (20%) și implementarea unui management insuficient al riscurilor măsuri (12%).
Doar 3% dintre companii nu aveau KSB-ul lor la locul de afaceri. Dar până la 52% din KSB inspectate au avut deficiențe. În ciuda ratei ridicate de eroare în fișele cu date de securitate, inspectorii au remarcat o îmbunătățire a utilizării formatelor SDS și a accesibilității în comparație cu inspecțiile anterioare. Rezultatele au arătat, de asemenea, că până la 93% dintre lucrători ar putea avea acces la informații relevante din fișele cu date de securitate. În practică, însă, se dovedește că rata reală de disponibilitate a fost mai mică – 79%.
În Republica Slovacă, controlul și sancțiunile sunt reglementate de Legea nr. 67/2010 Coll din 2 februarie 2010 privind condițiile de introducere pe piață a substanțelor chimice și a amestecurilor chimice și privind modificarea și completarea anumitor legi (Legea chimică).
Se pot aplica sancțiuni dacă nu îndepliniți oricare dintre următoarele obligații:
§ 34 Infracțiuni administrative – utilizator ulterior
paragraful 3
a) nu îndeplinește obligațiile în termenele stabilite,
b) nu realizează un raport de securitate chimică,
c) nu notifică agenției informațiile pe care ar trebui să le notifice ca utilizator ulterior;
d) nu îndeplinește cerințele în termenele stabilite,
e) nu furnizeaza informatii agentiei in termenul stabilit;
f) nu asigură că expunerea la substanță este redusă la minimum;
g) nu asigură revizuirea autorizației valabile de utilizare a substanței în termenul stabilit;
h) nu indică numărul autorizației pe etichetă înainte de a enumera substanța sau amestecul care conține substanța pentru care a fost obținută autorizația;
i) nu informează agenția despre utilizarea substanței;
j) introduce pe piață sau folosește o substanță, amestec sau produs fără a îndeplini condițiile stabilite;
k) nu notifică agenția o substanță pe care o introduce pe piață singură sau într-un amestec într-o concentrație mai mare decât limitele de concentrație specificate în reglementări speciale1) în scopul includerii acestei substanțe în lista de clasificare și etichetare.
§ 34 Infracțiuni administrative – participant în lanțul de aprovizionare
Para. 5 – nu furnizează celui mai apropiat participant în lanțul de aprovizionare sau distribuitorului împotriva direcției lanțului de aprovizionare informațiile pe care le-a obținut despre substanța sau amestecul sau produs.
§ 34 Abateri administrative – distribuitor
Para. 6 – introduce pe piață o substanță, o substanță într-un amestec sau o substanță dintr-un produs fără a îndeplini restricțiile stabilite.
§ 35 Abateri administrative – Producător, importator, utilizator ulterior și furnizor
Regulamentul (CE) Nr. 689/2008 privind exportul și importul de substanțe chimice periculoase
a) nu anunță Ministerul Economiei despre primul export al substanței;
b) nu anunță Ministerul Economiei despre exportul substanței;
c) nu informează Ministerul Economiei despre cantitatea de substanță exportată în cursul anului calendaristic;
d) nu furnizează informații cu privire la substanță la solicitarea Ministerului Economiei,
e) nu furnizează informații la solicitarea comisiei sau agenției,
f) încalcă condițiile stabilite la exportul substanței;
g) exportă substanța mai târziu de șase luni înainte de sfârșitul perioadei de utilizare;
Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 cu modificările ulterioare și Regulamentul (CE) nr. 1272/2008 cu modificările ulterioare.
h) nu se asigură că, la exportul produsului fitosanitar, eticheta sau eticheta conține informații specifice;
i) nu asigură că produsul fitosanitar exportat îndeplinește cerințele de puritate;
j) exportă o substanță sau un produs cu încălcarea reglementărilor de mai sus,
k) nu furnizează substanța cu ambalaj și un capac în timpul exportului, nu etichetează substanța în conformitate cu § 4 din Legea produselor chimice sau nu furnizează un card cu date de siguranță în conformitate cu § 6 din Legea produselor chimice.
Regulamentul (CE) nr. 648/2004 privind detergenții cu modificările ulterioare.
l) introduce pe piață un detergent sau surfactant pentru detergenți cu încălcarea condițiilor, caracteristicilor și valorilor limită;
m) nu stochează informații,
n) nu asigură efectuarea corectă a testelor relevante conform § 5 din Legea chimică atunci când introduce o substanță sau un amestec pe piață;
o) nu dispune de documentatie conform unui regulament special,
p) nu pune la dispoziția Centrului Național de Informații Toxicologice fișa de date privind ingredientele detergenților introduși pe piață, dacă este producător sau importator al detergentului, dacă modifică proprietățile detergentului sau creează sau modifică eticheta; ,
q) nu marchează detergentul.
Artă. 67 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 cu modificările ulterioare, Anexa XVII din Regulamentul nr. 1907/2006 cu modificările ulterioare și Regulamentul (CE) nr. 1272/2008 cu modificările ulterioare.
r) produce, introduce pe piață sau utilizează o substanță cu încălcarea unei reglementări speciale.
Penalități pentru utilizatorii următori
Conform § 36 din Legea produselor chimice, amenzile sunt împărțite în 4 zone în funcție de infracțiuni administrative individuale:
a) de la 10.000 euro la 16.500 euro, dacă este o abatere administrativă conform § 34 alin. 3 litere h) și j) și alin. 4 litere b), § 35 lit c), g) la i),
b) de la 16.501 euro la 30.000 euro, dacă este o abatere administrativă conform § 34 alin. 1 litera g), § 34 alin. 2 litere b) la d) și g), § 34 alin. 3 litere a), c) la g) și k), § 34 alin. 4 litere a), c) și d), § 34 alin. 5, § 35 lit a), b), d) la f), k), m) la p),
c) de la 30.001 euro la 50.000 euro, dacă este o abatere administrativă conform § 34 alin. 2 litere a), e) și f), § 34 alin. 3 litere b) și i), § 34 alin. 7 și 8, § 35 lit (j), (l) și (q)
d) de la 50.001 euro la 99.500 euro, dacă este o abatere administrativă conform § 34 alin. 1 litera a) la c), h) la j), m) și p) la s), § 34 alin. 6, § 35 lit r).