Dorim să vă reamintim că la sfârșitul acestui an expiră o perioadă de tranziție, care a permis operatorilor să introducă amestecuri periculoase pe baza notificărilor către centrele naționale de otrăvire într-un sistem nearmonizat. (sistem ELDIOM). După 31 decembrie 2024, notificarea amestecurilor nu va mai face obiectul unei perioade de tranziție, iar toate amestecurile periculoase introduse pe piață în UE vor trebui raportate într-un format armonizat în conformitate cu anexa VIII la Regulamentul CLP.
Aceasta înseamnă că toți producătorii, importatorii și utilizatorii din aval care introduc pe piață amestecuri adecvate pentru uz de consum, comercial și industrial și care nu și-au notificat încă amestecurile în cadrul noului sistem european PCN trebuie să prezinte imediat o notificare în conformitate cu cerințele din anexa VIII (NCP) și să indice identificatorul unic al formulei (UFI) pe etichetă.
Inspecții
Agenția Europeană pentru Produse Chimice a publicat în Programul său de control 2024-25 că „Forumul va acorda, de asemenea, prioritate măsurilor de armonizare a aplicării noilor reglementări care au intrat pe deplin în vigoare. Acestea includ obligații legate de furnizarea de informații privind amestecurile de interes național autorităților desemnate și centrelor de toxicomanie în conformitate cu anexa VIII la Regulamentul CLP, pentru care perioada de tranziție se încheie în 2025.”
Aceasta înseamnă că notificările PCN și informațiile transmise pot fi verificate prin inspecții naționale în 2025.
Cunoaște-ți responsabilitățile
Notificările trebuie depuse de operatorii care introduc pe piață amestecuri clasificate ca pericole pentru sănătatea umană sau pericole fizice.
Dacă nu știți dacă aceste obligații vi se aplică, dacă nu știți ce informații să pregătiți și cum să raportați un amestec periculos – vă vom ajuta pe tot parcursul procesului de raportare la un centru de control al otrăvirii și de colectare a informațiilor necesare pentru a vă ajuta să respectați cerințele legale. https://ekotox.ro/alcatuirea-identificatorului-unic-cod-ufi/
Regulamentul delegat (UE) 2024/2564 al Comisiei din 19 iunie 2024 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1272/2008 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește clasificarea și etichetarea armonizate a anumitor substanțe
Regulamentul va intra în vigoare pe 20 octombrie 2024 și va fi obligatoriu de la 1 mai 2026.
Acesta introduce:
• 27 de intrări noi cu clasificare armonizată, • 16 modificări ale clasificărilor intrărilor existente, • și eliminarea a 7 intrări.
Unele substanțe chimice comune, cum ar fi formaldehida, acidul formic, n-hexanul și salicilatul de hexil, sunt afectate de acest ATP.
De asemenea, este demn de remarcat faptul că clasificarea argintului este acum armonizată în trei moduri în funcție de dimensiunea particulelor. Comisia a optat pentru clasificarea toxicității pentru reproducere categoria 2, H361f.
Clasificarea și etichetarea armonizată a substanțelor periculoase este prezentată în Regulamentul (CE) nr. 1272/2008, adoptat de Parlamentul European și Consiliu la 16 decembrie 2008, privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor și amestecurilor (CLP). Această clasificare este actualizată periodic printr-o „Adaptare la progresul tehnic” (ATP). Cea mai recentă actualizare, cunoscută sub numele de 21st ATP, a fost publicată pe 5 ianuarie 2024, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, intitulată „Regulamentul delegat (UE) 2024/197 al Comisiei din 19 octombrie 2023, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1272/2008 privind clasificarea și etichetarea armonizată a anumitor substanțe”.
În cel de-al 21-lea ATP, UE a sancționat un set de actualizări de clasificare armonizate propuse între martie și noiembrie 2021. Acest ATP introduce 28 de substanțe noi și include 24 de amendamente, fără ca nicio substanță să fie eliminată. Anumite clasificări prezintă factori M specifici, limite de concentrație și valori ale substanței ATE ca parte a clasificării cuprinzătoare.
ATP va intra în vigoare pe 25 ianuarie 2024; cu toate acestea, noile clasificări vor fi aplicabile începând cu 1 septembrie 2025. Furnizorii pot alege să clasifice, să eticheteze și să ambaleze substanțele și amestecurile în conformitate cu noile clasificări înainte de această dată de intrare în vigoare.
Ucraina este în proces de integrare a legislației naționale cu standardele europene în domeniul reglementării substanțelor chimice. În 2024, sunt planificate să fie puse în aplicare trei noi regulamente, care acoperă normele privind biocidele, clasificarea, etichetarea și ambalarea produselor chimice (CLP) și înregistrarea, evaluarea și restricționarea substanțelor chimice (REACH). Aceste legi vizează îmbunătățirea siguranței chimice, protejarea sănătății publice și a mediului.
Legea Ucrainei „privind produsele biocide”, care urmează să intre în vigoare în 2024, introduce un control strict asupra producției, importului și utilizării biocidelor. Acesta stabilește cerințele pentru înregistrarea produselor biocide înainte de intrarea pe piață și respectă Regulamentul European UE nr. 528/2012. Legea obligă întreprinderile care utilizează produse biocide să le asigure siguranța, precum și să obțină permisiunea de a vinde. Acesta prevede o evaluare obligatorie a impactului asupra mediului și sănătății umane.
La 10 mai 2024, Cabinetul de Miniștri al Ucrainei a aprobat un nou Regulament tehnic privind clasificarea, etichetarea și ambalarea produselor chimice (UA-CLP), care va intra în vigoare la șase luni de la publicare. Acest regulament respectă Regulamentul european CLP și se bazează pe Sistemul Armonizat Global al Organizației Națiunilor Unite pentru Clasificarea Substanțelor Chimice. UA-CLP obligă producătorii și importatorii să colecteze informații despre proprietățile periculoase ale substanțelor chimice, să eticheteze și să ambaleze produsele în conformitate cu cerințele.
Legea „UA-REACH” elaborată de Ministerul Protecției Mediului și Resurselor Naturale a fost aprobată de Cabinet la 23 iulie 2024 și va intra în vigoare la 26 ianuarie 2025. Legea stabilește norme pentru înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice utilizate pe piața ucraineană pentru a preveni substanțele chimice potențial periculoase. Producătorii, importatorii și utilizatorii din aval trebuie să se asigure că produc, comercializează și utilizează substanțe care nu au efecte adverse asupra sănătății umane sau asupra mediului. Similar cu regulamentul european REACH, acesta impune întreprinderilor obligația de a înregistra substanțele fabricate, importate și introduse pe piața din Ucraina în cantități mai mari de o tonă pe an. Acesta este un alt document important pentru instituirea unui sistem național de gestionare a substanțelor chimice, care va asigura conformitatea Ucrainei cu standardele europene.
Aceste reglementări vor oferi Ucrainei un nou nivel de siguranță chimică, integrând piața sa cu cea europeană.
La 7 noiembrie 2024, Agenția Europeană pentru Produse Chimice (ECHA) a adăugat fosfatul de trifenil pe lista substanțelor candidate care prezintă motive de îngrijorare deosebită (SVHC), ceea ce duce numărul total de intrări din această listă la 242. Această listă include substanțe chimice care prezintă riscuri semnificative pentru sănătatea umană sau mediu, iar companiile trebuie să gestioneze aceste riscuri oferind clienților și consumatorilor informații despre utilizarea în condiții de siguranță.
Detalii despre trifenil fosfat
Fosfatul de trifenil, cu numărul CE 204-112-2 și numărul CAS 115-86-6, a fost adăugat pe listă datorită proprietăților sale de perturbare endocrină care pot avea impact asupra mediului. Această substanță chimică este utilizată în mod obișnuit ca ignifug și plastifiant în formulări polimerice, adezivi și etanșanți. Inițial planificată pentru discuții în iunie, includerea sa a fost amânată pentru octombrie din cauza apariției de noi informații substanțiale despre proprietățile sale periculoase.
Obligații legale și consecințe pentru companii
Adăugarea fosfatului de trifenil pe lista substanțelor candidate impune noi obligații legale întreprinderilor în temeiul regulamentului REACH:
Cerințe de informare: Dacă un articol conține SVHC din lista substanțelor candidate la o concentrație mai mare de 0,1% (greutate la greutate), furnizorii trebuie să informeze clienții și consumatorii cu privire la practicile de utilizare sigură. Consumatorii au dreptul de a se interesa de prezența SVHC în produse.
Notificarea către ECHA: Importatorii și producătorii de articole trebuie să notifice ECHA dacă produsele lor conțin SVHC în termen de șase luni de la includerea sa pe listă.
Actualizări ale fișei cu date de securitate (FDS): furnizorii din UE și SEE trebuie să actualizeze FDS pentru orice produs care conține substanțe din lista substanțelor candidate, fie în formă pură, fie în amestecuri.
În plus, în conformitate cu Directiva-cadru privind deșeurile, întreprinderile trebuie să notifice ECHA dacă articolele lor conțin SVHC la concentrații mai mari de 0,1%. Aceste informații sunt apoi adăugate în baza de date SCIP (Substances of Concern in Products) a ECHA, asigurând trasabilitatea.
În plus, produsele care conțin SVHC nu sunt eligibile pentru eticheta ecologică a UE, care promovează produsele cu impact redus asupra mediului.
La 30 octombrie 2024, Agenția Europeană pentru Produse Chimice (ECHA) a publicat rezultatele unui proiect pilot de punere în aplicare, dezvăluind că 6% dintre produsele cosmetice inspectate conțineau substanțe chimice periculoase interzise în conformitate cu reglementările POP și REACH.
Proiectul a implicat inspecții efectuate de autoritățile din 13 țări din Spațiul Economic European (SEE), care au examinat aproximativ 4.500 de produse cosmetice. Accentul principal a fost pus pe identificarea acidului perfluorooctanoic (PFOA), a acizilor perfluorocarboxilici cu lanț lung (PFCA) și a siloxanilor ciclici D4 și D5 în listele de ingrediente. Dintre acestea, s-a constatat că 285 de produse conțin substanțe periculoase interzise, inclusiv:
Perfluorononil dimeticonă
Perfluorooctiletilil trietoxisilan
Perfluorononimetilcarboxidecil PEG-10 dimeticonă
Ciclopentasiloxan (D5), ciclometiconă (un amestec de D4, D5, D6), ciclotetrasiloxan (D4)
Aceste substanțe chimice sunt interzise în produsele cosmetice, deoarece sunt identificate ca poluanți organici persistenți (POP) sau (foarte) persistenți, (foarte) bioacumulanți și toxici (PBT/vPvB), cu efecte adverse asupra sănătății umane și a mediului. De exemplu, perfluorononil dimeticona se degradează în PFOA și alți acizi persistenți, în timp ce D4 și D5 se acumulează în mediu și sunt toxice pentru reproducere.
Autoritățile de aplicare a legii au luat măsuri pentru a elimina produsele neconforme de pe piață, cu investigații în curs de desfășurare în jumătate din cazuri.
La sfârșitul lunii septembrie, Comisia Europeană a actualizat anexa I la Regulamentul (UE) 2019/1021 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind poluanții organici persistenți (POP). Actualizarea se referă la două substanțe incluse în anexa I:
(a) Metoxiclor – concentrație de 0,01 mg/kg sau mai mică, în cazul în care metoxiclorul este prezent în substanțe, amestecuri sau articole.
(b) hexabromociclododecan – o concentrație egală sau mai mică de 75 mg/kg atunci când este prezentă în substanțe, amestecuri sau articole sau în articole ignifuge; și o concentrație egală sau mai mică de 100 mg/kg în cazul utilizării polistirenului reciclat în producția de materiale EPS și XPS.
Scopul introducerii restricțiilor este de a proteja sănătatea umană și mediul prin eliminarea treptată cât mai curând posibil, limitarea producției, utilizării substanțelor și introducerea în circulație a POP, deoarece acestea se acumulează în organismele vii și rămân permanent în mediu.
Substanțele chimice considerate poluanți organici persistenți pot fi conținute în pesticide, substanțe chimice industriale, precum și produse secundare ale proceselor de fabricație, degradare și ardere.
Reamintim că regulamentul interzice fabricarea, introducerea pe piață și utilizarea substanțelor din anexa I ca atare, în amestecuri sau articole, cu o excepție specifică în ceea ce privește utilizarea intermediarilor enumerați în anexe.
Regulamentul delegat (UE) 2024/2570 al Comisiei din 22 iulie 2024 de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1021 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește metoxiclorul
Regulamentul delegat (UE) 2024/2555 al Comisiei din 21 martie 2024 de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1021 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește hexabromociclododecanul
Se apropie sfârșitul perioadei de tranziție pentru notificările centrelor toxicorice. Aceasta înseamnă că toate notificările pentru amestecurile periculoase introduse pe piața UE trebuie să fie în formatul armonizat în conformitate cu anexa VIII la Regulamentul CLP de la 1 ianuarie 2025.
Perioada de tranziție a permis întreprinderilor să continue să-și introducă pe piață amestecurile periculoase în conformitate cu cerințele naționale nearmonizate. De la 1 ianuarie 2025, aceste transmiteri nu vor mai fi conforme cu Regulamentul CLP.
În cazul în care întreprinderile intenționează să introducă în continuare aceste amestecuri pe piață după această dată, acestea vor trebui să depună o nouă notificare, astfel cum se prevede în anexa VIII și să includă identificatorul unic al formulei (UFI) pe etichetă. ECHA recomandă notificatorilor să utilizeze portalul ECHA pentru a pregăti și transmite informațiile în format armonizat.
Pentru ajutor, vizitați pagina de asistență de pe site-ul centrului de toxicomanie sau contactați biroul de asistență național sau ECHA.
Asigurarea prevenirii accidentelor chimice la instalațiile periculoase este o componentă cheie a managementului substanțelor chimice.
Acest document se bazează pe o serie de seminarii OCDE din 2023 privind gestionarea substanțelor periculoase în zonele portuare. Primul seminar a acoperit exemple din țări privind funcționarea porturilor lor în ceea ce privește gestionarea substanțelor periculoase. Al doilea s-a concentrat pe elementele de gestionare a accidentelor chimice în zonele portuare. Rezultatele acestor discuții sunt combinate aici împreună cu principalele provocări pentru gestionarea riscurilor de accidente chimice și a siguranței în zonele portuare și posibilele mijloace de îmbunătățire.
Comisia Europeană a introdus noi restricții în temeiul Regulamentului REACH pentru a limita utilizarea acidului undecafluorohexanoic (PFHxA) și a substanțelor înrudite. Acestea fac parte din grupul substanțelor perfluoroalchilice (PFAS), cunoscute sub numele de „substanțe chimice pentru totdeauna” pentru persistența lor în mediu și rezistența la degradare. Noile reglementări urmăresc să reducă riscurile pentru sănătate și mediu asociate cu PFHxA, utilizat în mod obișnuit în diverse produse de consum.
Domeniul de aplicare al restricțiilor
Restricția PFHxA se concentrează pe domeniile în care riscurile nu sunt controlate în mod adecvat și sunt disponibile alternative. Restricția va afecta produse precum:
Textile
Ambalaje alimentare
Amestecuri de consum
Cosmetice
Spume de stingere a incendiilor
Aceste restricții sunt concepute pentru a proteja sănătatea umană și mediul, limitând în același timp impactul socioeconomic. Anumite sectoare, cum ar fi semiconductorii, bateriile și celulele de combustie pentru hidrogenul verde, sunt exceptate acolo unde nu există alternative sigure.
Calendarul de implementare
Noile restricții vor intra oficial în vigoare la 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE. O perioadă de tranziție etapizată de la 18 luni la 5 ani, în funcție de tipul de produs, va permite producătorilor să se adapteze și să înlocuiască PFHxA cu alternative mai sigure.
Angajamentul UE de a reduce poluarea cu PFAS
Această restricție face parte dintr-un efort mai amplu al UE de a reduce poluarea cu PFAS, aliniat la Strategia privind substanțele chimice pentru durabilitate. PFAS au fost utilizate în procesele industriale și în produsele de consum de zeci de ani, ducând la contaminarea pe scară largă a solului și a apei, inclusiv a apei potabile. Prin limitarea PFHxA, UE își continuă eforturile de reducere a riscurilor pentru sănătatea publică, echilibrând în același timp nevoile industriale pentru o economie mai verde.
Această măsură se bazează pe interdicțiile și restricțiile existente ale altor PFAS dăunătoare, cum ar fi PFOA, contribuind la un viitor mai sigur și mai durabil.