Uniunea Europeană (UE) a adoptat recent o restricție care reglementează microparticulele polimerice sintetice (SPM) adăugate în mod intenționat produselor în conformitate cu legislația UE privind substanțele chimice REACH.
Scopul acestei restricții este de a preveni eliberarea de SPM în mediu.
Această restricție interzice vânzarea de SPM ca atare, precum și a produselor la care au fost adăugate în mod intenționat SPM. Dacă este justificat, se aplică derogări utilizatorilor de SPM afectați de aceste noi norme.
Deși există derogări pentru utilizatorii SPM, sunt încă necesare obligații de raportare atât clienților, cât și autorităților .
Ghidul explicativ publicat de Comisia Europeană
Scopul Ghidului explicativ este de a explica dispozițiile și de a facilita punerea în aplicare a rubricii 78 din anexa XVII la REACH [astfel cum a fost introdusă prin Regulamentul (UE) 2023/2055 al Comisiei] privind restricționarea microparticulelor polimerice sintetice (cunoscută în mod obișnuit sub denumirea de „restricție privind microplasticele”).
Documentul include o parte narativă (partea I), un set de „întrebări și răspunsuri” (întrebări și răspunsuri) (partea a II-a) și mai multe anexe (partea a III-a) cu fluxuri de lucru și exemple ilustrative.
Partea II compilează răspunsurile (sub formă de întrebări și răspunsuri) furnizate statelor membre și părților interesate în cursul procesului de 5 ani și jumătate care a condus la adoptarea restricției la 25 septembrie 2023, precum și în cele 3 luni de la adoptarea acesteia.
Documentul a fost elaborat de serviciile tehnice ale Comisiei în consultare cu Agenția Europeană pentru Produse Chimice (ECHA) și cu statele membre. Ca atare, nu reprezintă neapărat punctele de vedere ale Comisiei Europene.
Aceasta a fost aprobată de statele membre prin consens, cu excepția problemei dacă articolele cu sclipici aplicate pe suprafața lor intră în domeniul de aplicare al restricției (a se vedea partea I, secțiunea 5; Partea a II-a, întrebări și răspunsuri 2.25, 17.2, 17.6, 17.7, 17.8, 19.1, 19.3; Partea III, anexa 3, punctul A3.3), în care AT, BE, DE și NL și-au exprimat poziția potrivit căreia restricția se aplică sclipiciului care nu este aplicat permanent pe suprafața articolelor.
Agenția Europeană pentru Produse Chimice prezintă o propunere de restricție la nivelul UE pentru anumite substanțe hexavalente de crom, Cr(VI). Scopul este de a reduce efectele nocive ale acestor substanțe chimice cancerigene atât pentru lucrători, cât și pentru public.
Helsinki, 29 aprilie 2025 – La cererea Comisiei Europene, ECHA a evaluat riscurile prezentate de anumite substanțe Cr(VI) pentru lucrători și public, precum și impactul socioeconomic al potențialelor restricții.
Agenția a concluzionat că o restricție la nivelul UE este justificată, deoarece substanțele Cr(VI) sunt printre cei mai puternici agenți cancerigeni la locul de muncă și prezintă un risc grav pentru sănătatea lucrătorilor. Persoanele care locuiesc în apropierea siturilor industriale care eliberează aceste substanțe în mediu sunt, de asemenea, expuse riscului de cancer pulmonar și intestinal.
ECHA propune introducerea unei interdicții privind substanțele Cr(VI), cu excepția următoarelor categorii de utilizare atunci când acestea îndeplinesc limitele definite pentru expunerea lucrătorilor și emisiile din mediu:
Formularea amestecurilor
Galvanificare pe substrat plastic
Galvanoplastie pe substrat metalic
Utilizarea grundurilor și a altor nămoluri
Alte tratamente de suprafață
Aditivi funcționali/adjuvanți de proces
Compușii cromului (VI) sunt cancerigeni cunoscuți și prezintă riscuri severe pentru sănătatea respiratorie, piele și organele interne, în special la locurile de muncă cu expunere prelungită.
Impactul industriei
Aceste restricții propuse vor afecta în mod semnificativ sectoare precum:
Metalurgie și tratament de suprafață: Utilizare în galvanizare și finisare a metalelor.
Vopsele și pigmenți: Utilizați ca componente pigmentare în acoperiri.
Aerospațial și auto: Utilizare în fabricarea pieselor și protecție împotriva coroziunii.
Companiile care utilizează Chromium(VI) ar trebui să înceapă să-și revizuiască lanțurile de aprovizionare și să identifice alternative mai sigure.
Parlamentul European a votat pentru amânarea datelor de aplicare a noilor legi ale UE privind cerințele de diligență necesară și de raportare privind sustenabilitatea.
Noile reguli de due diligence impun companiilor să-și atenueze impactul negativ asupra oamenilor și a planetei. Companiile supuse CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) trebuie să raporteze în conformitate cu Standardele Europene de Raportare a Sustenabilității (ESRS).
Statele membre vor avea la dispoziție un an suplimentar – până la 26 iulie 2027 – pentru a transpune normele în legislația națională.
Prelungirea cu un an se va aplica și primului val de întreprinderi care vor fi afectate, și anume: întreprinderile din UE cu peste 5 000 de angajați și o cifră de afaceri netă mai mare de 1,5 miliarde EUR și întreprinderile din afara UE cu o cifră de afaceri peste acest prag în UE. Aceste companii vor trebui să aplice regulile doar din 2028.
Data aplicării va fi aceeași pentru cel de-al doilea val de întreprinderi: cele din UE cu peste 3 000 de angajați și o cifră de afaceri netă mai mare de 900 de milioane de euro și întreprinderile din afara UE cu o cifră de afaceri peste acest prag în UE.
Aplicarea Directivei privind raportarea durabilității va fi, de asemenea, întârziată cu doi ani pentru al doilea și al treilea val de societăți care intră sub incidența legislației.
Întreprinderile mari cu peste 250 de angajați vor fi obligate să raporteze măsurile lor sociale și de mediu pentru prima dată în 2028 pentru exercițiul financiar precedent, în timp ce întreprinderile mici și mijlocii cotate la bursă vor trebui să furnizeze aceste informații un an mai târziu.
La 31 martie 2025, Parlamentul European a dezbătut și apoi a votat soluția „o substanță, o evaluare”. Această abordare urmărește să sporească simplitatea și transparența legislației Uniunii Europene, precum și să îmbunătățească evaluarea siguranței substanțelor chimice și să sporească disponibilitatea datelor privind aceeași substanță chimică.
Dezbaterea a atins următoarele aspecte:
Crearea unei mari platforme comune care oferă o bază de date privind substanțele chimice,
Intensificarea cooperării între diferite entități, cum ar fi ECHA și EFSA;
Transferul sarcinii de evaluare a substanțelor nocive din echipamentele electrice către Agenția Europeană pentru Produse Chimice.
Negocierile și finalizarea textului juridic vor începe în curând, care trebuie să asigure norme transparente de cooperare, repartizare a sarcinilor, un flux și un acces mai bun la date, precum și reacții mai rapide în cazul riscurilor prezentate de substanțele chimice.
Abordarea „o substanță, o evaluare” face parte din Strategia Uniunii Europene pentru sustenabilitate din 2020 privind substanțele chimice.
Subgrupul Forumului privind reglementarea produselor biocide (BPRS) a convenit asupra proiectului major de aplicare a biocidelor (BEF-3), care se va concentra pe controlul corectitudinii etichetelor produselor biocide.
În 2025, inspectorii vor verifica dacă informațiile de pe etichetarea produselor biocide corespund celor care au fost autorizate și incluse în Rezumatul caracteristicilor produsului. Inspectorii pot, de asemenea, să verifice prezența și calitatea informațiilor din fișele cu date de securitate, în cazul în care acestea sunt necesare pentru produsele biocide.
Scopul este de a armoniza aplicarea produselor biocide disponibile pe piața UE. Acest proiect de asigurare a respectării legislației este derulat de subgrupul BPR al Forumului ECHA.
Forumul de asigurare a respectării legislației, care este responsabil de coordonarea aplicării REACH, CLP și a produselor biocide, a organizat o reuniune în perioada 18-20 martie pentru a discuta detaliile proiectului REF-14. Proiectul REF-14 include controale asupra cerințelor legale pentru clasificarea, etichetarea și ambalarea corectă a amestecurilor și produselor chimice periculoase. Inspectorii vor efectua inspecții ale produselor disponibile pe piața Uniunii Europene. Inspecțiile vor acoperi în special produsele cu nicotină, precum și parfumurile și odorizantele care conțin substanțe iritante.
Inspecțiile vor acoperi, de asemenea, cerințele suplimentare prevăzute în regulamentul CLP actualizat – utilizarea etichetelor pliabile, utilizarea etichetării digitale sau utilizarea stațiilor de reumplere.
În prezent, inspectorii se pregătesc și se dezvoltă materiale utile inspectorilor în timpul inspecțiilor. Inspecțiile la antreprenori urmează să înceapă în 2026.
Mai jos veți găsi materiale și informații care vă vor permite dumneavoastră și companiei dumneavoastră să vă pregătiți pentru inspecție și să minimizați riscul de erori sau penalități.
Analiza Cefic a raportului UE Safety Gate din 2023 a dezvăluit o nevoie urgentă de a îmbunătăți aplicarea legislației UE privind substanțele chimice, în special în ceea ce privește bunurile importate și vânzările online. Raportul, care servește drept sistem de alertă rapidă al UE pentru produsele nesigure, evidențiază o creștere a neconformității chimice, ridicând îngrijorări cu privire la siguranța consumatorilor și integritatea reglementărilor.
Constatări cheie:
Creșterea cazurilor de neconformitate chimică: Proporția cazurilor de neconformitate chimică în produse a crescut de la 35% în 2022 la 51% în 2023, ceea ce îl face cel mai raportat risc pentru al doilea an consecutiv.
Creșterea semnificativă a produselor cosmetice neconforme: O creștere de 12 ori a produselor cosmetice neconforme a jucat un rol major în această tendință.
Creșterea neconformității cu REACH și RoHS: Cazurile de neconformitate cu REACH s-au dublat, în timp ce încălcările RoHS în electronice s-au triplat în 2023.
Bunurile importate ca sursă primară: Neconformitatea mărfurilor importate cu reglementările REACH aproape s-a dublat, ajungând la 901 cazuri în 2023.
Îngrijorări cu privire la perturbatorii endocrini: Numărul de produse care conțin substanțe chimice care perturbă sistemul endocrin a crescut timp de trei ani consecutivi. În special, 419 din 427 de cazuri înregistrate au provenit din afara UE/SEE sau din surse necunoscute.
Apelul la acțiune al Cefic:
„Creșterea neconformității cu substanțele chimice, în special în ceea ce privește bunurile importate și vânzările online, evidențiază nevoia urgentă de a consolida aplicarea legislației UE privind substanțele chimice. Având în vedere că peste jumătate din riscurile raportate ale produselor sunt acum legate de securitatea chimică – și o pondere semnificativă provenind din țări din afara UE – este clar că o supraveghere îmbunătățită a pieței și o supraveghere mai coordonată între statele membre sunt esențiale pentru a proteja consumatorii europeni și pentru a menține integritatea reglementărilor UE.”
– Steven Van de Broeck, director executiv Cefic Product Stewardship
Creșterea bruscă a neconformității chimice ridică întrebări dacă această tendință este o anomalie pe termen scurt sau o problemă mai profundă care necesită măsuri de aplicare mai puternice. Analiza Cefic subliniază importanța acțiunilor specifice de aplicare a legii și a unei supravegheri sporite, în special pentru bunurile importate și vânzările online, pentru a asigura siguranța consumatorilor și conformitatea cu reglementările în întreaga UE.
La 23 mai 2024, a intrat în vigoare Legea europeană privind materiile prime critice, care abordează resursele și normele pentru aprovizionarea cu materii prime chimice critice de natură strategică. Principalul obiectiv al actului este de a se asigura că, până în 2030, extracția, prelucrarea și reciclarea materiilor prime europene satisfac un nivel adecvat de cerere în Uniunea Europeană.
Pe baza actului prezentat, Comisia Europeană a întocmit o listă de proiecte pentru extracția, prelucrarea, reciclarea și înlocuirea materiilor prime critice. Lista a fost consultată de Comitetul pentru materii prime critice al statelor membre, compus din statele membre și din Parlamentul European. În urma discuțiilor, Comisia a adoptat o listă de 47 de proiecte de creștere a disponibilității materiilor prime și de diversificare a lanțului de aprovizionare. Prin aceste proiecte, UE își va putea îndeplini pe deplin obiectivele privind mineritul, prelucrarea și reciclarea litiului și cobaltului pentru 2030, realizând în același timp progrese semnificative pentru grafit, nichel și mangan. În plus, alte proiecte strategice privind magneziul și tungstenul vor contribui la reziliența industriei de apărare a UE, care se bazează pe utilizarea acestor materiale.
Se preconizează că investițiile totale de capital în cele 47 de proiecte strategice vor fi de 22,5 miliarde EUR. Proiectele prevăd posibilitatea de a utiliza reglementări simplificate privind autorizațiile, precum și de a scurta timpul de eliberare a acestora la 15 sau 27 de luni (în prezent eliberarea autorizațiilor durează până la 10 ani).
La sfârșitul verii, Comisia va lansa o nouă cerere de propuneri pentru proiecte strategice privind materiile prime critice.
Acordul privind industria curată va crește, de asemenea, economia circulară și sustenabilitatea industriilor cheie din Europa, ușurând în același timp administrația și reducând costurile de conformitate pentru a crește competitivitatea. Pachetul de produse chimice va consolida competitivitatea industriei chimice din UE și va asigura un regim mai simplu de înregistrare, evaluare și autorizare pentru substanțele chimice și claritate pentru „substanțe chimice pentru totdeauna”. O revizuire țintită a normelor UE privind substanțele chimice (REACH) va contribui la simplificarea normelor pentru industria chimică, fără a compromite siguranța și protecția mediului. https://commission.europa.eu/topics/eu-competitiveness/clean-industrial-deal_en
Ne așteptăm ca detaliile să fie anunțate până în vara anului 2025, iar textul legal să fie disponibil în septembrie 2025, așa că va fi prezentat la conferința REACH 2025, care va avea loc la Katowice-Chorzowo, Polonia, în perioada 22-23 septembrie 2025.
Regulamentul (UE) 2025/351 al Comisiei modifică mai multe regulamente UE existente privind materialele care intră în contact cu alimentele, inclusiv Regulamentul (UE) nr. 10/2011 privind materialele plastice și Regulamentul (UE) 2022/1616 privind materialele plastice reciclate. De asemenea, modifică Regulamentul (CE) nr. 2023/2006 privind bunele practici de fabricație, cu accent pe materialele plastice reciclate și controlul calității în producție.
Cerințe de puritate
Substanțele utilizate în fabricarea materialelor plastice trebuie să îndeplinească standarde ridicate de puritate. Acestea trebuie să corespundă identității lor, să conțină doar substanțe minime adăugate neintenționat (NIAS) și să fie supuse evaluărilor riscurilor. Aceste substanțe trebuie fie să respecte specificațiile sau restricțiile, fie să treacă evaluările toxicologice, fie să asigure că limitele de migrare nu sunt depășite. Documentația care confirmă puritatea trebuie să fie pusă la dispoziția autorităților competente.
Substanțele naturale, cum ar fi materialele UVCB (substanțe cu compoziție necunoscută sau variabilă, produse de reacție complexă sau materiale biologice), pot fi utilizate în forma lor originală, cu condiția să nu conțină substanțe care le modifică identitatea.
Substanțe biocide
Substanțele biocide autorizate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 528/2012 pentru tipul de produs 4 (produse pentru alimente și hrană pentru animale) pot fi utilizate ca aditivi în materialele plastice destinate contactului cu alimentele, ca o derogare de la lista Uniunii de substanțe autorizate.
Materiale plastice reciclate și utilizare repetată
Materialele plastice reciclate pot fi utilizate în materialele care intră în contact cu alimentele dacă îndeplinesc condiții stricte, inclusiv colectarea corespunzătoare și respectarea limitelor de migrare. Pentru materialele destinate contactului repetat cu alimentele, proiectarea lor trebuie să prevină migrarea crescută în timp.
Noi cerințe de etichetare
Regulamentul introduce noi norme de etichetare, inclusiv instrucțiuni pentru a preveni deteriorarea și utilizarea abuzivă pentru articolele cu utilizare repetată. În plus, materialele care nu sunt încă în contact cu alimentele trebuie să includă instrucțiuni de utilizare care detaliază restricțiile privind tipurile de alimente, timpul de contact, temperatura sau condițiile de încălzire. Legislația națională poate stabili limite de migrare pentru materialele care nu sunt reglementate de prezentul regulament.